Přístupy : Dnes 25 / Online 1 člověk        Chat:        Tomb Raider - DXTre3D Editor Poslední aktualizace : 2.9.2010       

Instalace Amatérských levelů

nevíte-li co se staženým amat. levelem, podívejte se sem

Pár slov úvodem

Stále se mě někdo ptá jak zprovoznit Amatérské levely. Informace jak to udělat se na mích stránkách vyskytují, avšak jsou vždy psány ke konkrétnímu případu. Proto jsem se rozhodl to všechno sepsat a vytvořit tak kompletní návod, jak nahrávat Amat. Levely do hry. Popíšu zde instalaci levelů do všech her TR (TR-1 až TR-5).

Tomb Raider 1

Do tohoto prvního dílu TR je na internetu ke stažení několik levelů. Není jich moc, ale jsou. Jako první věc co budeme potřebovat je Demo tohoto TR. Bohužel, však ne každé demo jde použít. Proto si můžete stáhnout v sekci LEVELY/Dema TR demo, které je upraveno, aby fungovalo i s grafickými kartami VooDoo (3DFX). Rovnou zde upozorním na to, že pokud používáte operační systém Windows XP budete mít nemalé potíže. Takže zde popíšu postup na operačním systému Windows 98SE.
Rozbalte archív na pevný disk vašeho počítače (Například - C:\ tombraid). Nyní se blíže podíváme na složky a soubory hry. Demo obsahuje pouze jednu složku „DATA“. V této složce máme pak soubory „EIDOSPC.PCX“, „XINSTALL.PCX“ a „TITLEH.PCX“. Tyto soubory pro nás nejsou nijak důležité, jedná se o obrázky, které se načítají v menu hry. Dále pak tam máme soubor „TITLE.PHD“, který pro nás také není nijak zajímavý. Je to vlastně animace v menu hry. A jako poslední soubor jsem si nechal „LEVEL1.PHD“. Toto je už vlastní level hry. Tento soubor budeme vždy, když budeme nahrávat nový level přepisovat. Pokud by se Amat. Level jmenoval jinak než „LEVEL1.PHD“ je třeba ho před nahráním do složky „DATA“ přejmenovat (Původní soubor doporučuji zálohovat !). Takže ještě než spustíte samotnou hru souborem „Tomb3Dfx.exe“, je třeba spustit nastavení hry „Setup.exe“. Zde je třeba zdetekovat a nastavit zvukovou kartu. Pokud by vám hra samotná nechtěla na autodetekci nalézt zvukovou kartu, je pravděpodobně problém v tom, že vaše karta používá nestandardní přerušení (IRQ). Tato hra vyžaduje přerušení IRQ-5, nebo IRQ-7. Více zde nebudu nastavení rozebírat, neboť to není účelem tohoto návodu. Pokud budete mít s nastavením problém, podívejte se do „Readme.txt“.
Když jsme nastavili a uložili nastavení, můžeme spustit samotnou hru. „Tomb3Dfx.exe“ hru spustí s podporou grafické karty VooDoo (Samozřejmě tato karta musí být v počítači). V menu hry zadáme New Game a už by nám měl naběhnout daný Amat. Level. Pokud máte i originální CD Tomb Raider můžete ho vložit do CD Rom mechaniky, aby se mohly přehrávat hudební soubory.

Tomb Raider 2

Do tohoto dílu je levelů již o trochu více. Zde budeme také pro rozjetí potřebovat Demo tohoto TR. Já osobně používám Demo z datadisku Tomb Raider: Golden Mask (Lze ho i s dalšími stáhnout v sekci LEVELY/Dema TR). Toto je asi jediný díl TR, který nemá problémy s operačním systémem Windows XP.
Po nainstalování na pevný disk máme zase složku „DATA“, ve které se nachází několik souborů. Pro nás jsou tentokrát zajímavé 2 soubory. Jsou to „tombPC.dat“ a „Level1.tr2“ (Existuje i demo, kde je druhý level „Level2.tr2“, případně „Wall.tr2“) . Ostatní soubory nejsou pro nás nijak důležité. Soubor „tombPC.dat“ je poměrně důležitý, protože obsahuje seznam všech dostupných levelů a zároveň určuje chování hry při načítání. Některé Amatérské levely tento soubor obsahují a je nutno ho nahrát do složky „DATA“ i s Levelem. Pokud bychom ho tam nenahráli, level by nám pravděpodobně nešel spustit. V tomto souboru je totiž definováno, jak se jmenuje level a jaký k němu patří soubor. Pokud Amat. Level tento soubor neobsahuje je nutno soubor s levelem přejmenovat na Level1.tr2 (Podle dema : „Level2.tr2“, nebo „Wall.tr2“) a poté ho nahrát do složky „DATA“.
Zde uvedu malý příklad jak nahrát level:
Máme archív s Amat. Levelem, který se jmenuje třeba Sakul.rar. Tento archív rozbalíme a zjistíme, že obsahuje 2 soubory. TombPC.dat a Sakul.tr2. Tyto soubory, tak jak jsou nahrajeme do složky DATA našeho Dema. Poté stačí spustit hru (Tomb2.exe) a po zadání New Game se již spustí level, nebo budeme vyzváni k výběru nějakého levelu.
Jiná situace by nastala pokud by archív obsahoval pouze soubor Sakul.tr2. Pak bychom museli soubor Sakul.tr2 přejmenovat na Level1.tr2 a až teprve pak ho nahrát do složky DATA. Level poté spustíme zadáním volby New Game.

Samozřejmě než si přepíšete původní soubory v Demu (složka DATA) je dobré si je zálohovat, abychom je mohli později vrátit.
I zde platí, že pokud při hraní vložíte originál CD Tomb Raider 2 do mechaniky budou se přehrávat hudební soubory.

Tomb Raider 3

U tohoto TR je trošku problém. Levelů se do něho dá sehnat poměrně dost, ale rozjet je na Windows XP je trochu oříšek. Pro rozjetí budeme potřebovat plnou verzi této hry. Vytvořte si na disku adresář TombRaider3 a do něho nakopírujte z originálního CD složku AUDIO, DATA a PIX (ze složky DATA můžete vymazat vše kromě : HOUSE.TR2, JUNGLE.TR2, MAIN.SFX, TITLE.TR2 a TOMBPC.DAT ) . Dále pak budete potřebovat další soubory, které si můžete stáhnout v sekci LEVELY/Dema TR (Tomb Raider 3). Samozřejmě můžeme použít i originální Demo této hry, ale pod Win XP pravděpodobně nebude fungovat.
Tímto máme rozchozen základ pro Amatérské Levely. Při prvním spuštění nám bude nabídnuto okno pro nastavení grafiky. Pokud bychom chtěli později něco v nastavení změnit je třeba v adresáři TombRaider3 vymazat soubor config.txt, který se vytvoří při prvním úspěšném spuštění hry.
Nahrávání Amatérských Levelů je totožné s TR-2. Jediný rozdíl je v tom, že pokud Amat. Level neobsahuje TOMBPC.DAT přepisuje se název levelu na JUNGLE.TR2.
 
 
 
Ukázka stromové struktury
souborů ve složce TrombRaider3.

 

 

 

 

 
 

Tomb Raider 4

Zde se trochu pozastavím. Většina levelů, které se na internetu vyskytují jsou určeny právě pro tuto hru. Je to dáno tím, že pro tuto verzi hry vyšel originální editor (TRLE). A zároveň z tohoto důvodu se na internetu nacházejí dva druhy Amat. Levelů. Prvním druhem levelů jsou soubory „.TR4“. Tyto soubory jsou již zkompilované levely a stačí je do hry nahrát. Dalším druhem jsou levely ve formátu „.TOM“. Jsou to nezkompilované levely vytvořené TRLE editorem.
Nejdříve si popíšeme co budeme potřebovat pokud si budeme chtít tyto levely zahrát. Zase tu máme možnost s demem, nebo použijeme originální editor (TRLE), který je přiložen k pátému dílu této hry a nebo si stáhnete v sekci LEVELY/Dema TR demo Tomb Raider 4 TRLE. Pokud však budete chtít hrát všechny levely, které se na internetu vyskytují, bez originálního editoru (TRLE) se neobejdete. Obsahuje totiž program pro kompilaci levelů ve formátu „.TOM“ a zároveň veškeré hudební soubory. Můžete si ho stáhnout v Sekci DOWNLOAD/Editory. Protože většina Amatérských levelů je vytvořena právě v TRLE editoru, popíšu jak je pomocí tohoto editoru zprovoznit a hrát. Pokud budete chtít použít demo Tomb Raider 4 TRLE v přiloženém Čti_!!!.txt si přečtěte postup instalace.
Prvním krokem je sehnání TRLE editoru. Pokud ho máte, není co řešit, pokud ne, tak si ho můžete stáhnout. Popíšu příklad, pokud si editor stáhnete z těchto stránek. Rozbalte obsah archívu do adresáře „TRLE“. Nebudu zde rozebírat, co je ve které složce a na co jsou jednotlivé soubory.
Takže pokud si stáhnete Level, který obsahuje soubor s příponou .TR4, stačí ho nahrát do složky TRLE\data a pokud ještě obsahuje soubory Script.dat a English.dat nahrajte je do složky TRLE\. Místo souboru English.dat tam může být i jiný soubor, například:
 
0- English.dat
1- French.dat
2- German.dat
3- Italian.dat          Seřazeno dle priority načítání !
4- Spanish.dat
5- US.dat
6- Japan.dat
7- Dutch.dat
 
Pokud tam takový soubor bude (např.: French.dat), nahrajte ho do složky TRLE\ a zároveň vymažte soubor English.dat. Pokud by jste ho nevymazali hra by ho načetla, protože má nejvyšší prioritu načítání a level by pravděpodobně nefungoval, protože informace pro jeho chod jsou v souboru French.dat.
Může se ale stát, že tam soubory Script.dat a English.dat nebudou. Pak se, ale soubor s levelem bude jmenovat jako originální level z tohoto editoru a my použijeme soubory Script.dat a English.dat, keré jsou v tomto editoru obsaženy. Abychom mohli spustit správný level potřebujeme vědět jaký název souboru patří danému názvu Levelu. To se můžete dočíst na konci tohoto návodu, nebo v souboru „Script.txt“ v adresáři TRLE\Script. Nyní již stačí v adresáři TRLE\ poklepat na soubor Tomb4.exe. Hra se spustí a po zadání New Game se spustí již level, který jsme tam nahráli, nebo budeme vyzváni k ručnímu výběru levelu.
Dále pak Amatérský Level může obsahovat soubor „uklogo.pak“. Tento nahrajeme do adresáře TRLE\data. Někdy tam je i soubor „load.bmp“, ten přijde do složky TRLE\. Mnoho Amat. Levelů obsahuje i audio soubory. Pokud se jedná o soubory s koncovkou „.WAV“ můžeme je rovnou nahrát do složky TRLE\audio. Z důvodu úspory místa bývají však hudební soubory zabaleny do MP3. Většinou je s těmito soubory přibalen program „madplay.exe“ a „start_me.exe“. Jedná se o program pro převod z MP3 na WAV. Stačí spustit „start_me.exe“ a soubory MP3 budou převedeny na soubory WAV, které je již možno nahrát do složky AUDIO.
To by bylo k instalaci již zkompilovaných levelů asi vše. Nyní se podíváme na levely, které mají koncovku „.TOM“. Tato verze TRLE obsahuje již opravené soubory „.WAD“ ve složce TRLE\graphics\wads, takže tím máme práci zjednodušenou. Pokud používáte TRLE z originální instalace, musíte tam tyto opravené soubory nahrát. Pro názornost popíšu instalaci smyšleného levelu. Postup pro ostatní levely bude obdobný.
Máme archív s Amat. Levelem, který se jmenuje Sakul.rar. Tento archív rozbalíme do adresáře C:\Sakul. Zjistili jsme, že v archívu se nacházejí 3 složky: Audio, Samples a Wads. Dále pak tam jsou soubory English.dat a Script.dat. Složka Audio obsahuje soubory 038.mp3 – 081.mp3, madplay.exe a start_me.exe. Složka Samples obsahuje mnoho souborů .WAV a ve složce Wads se nalézají soubory Sakul s různými příponami (CD, lar, raw, sfx, swd, tom, wad, was).
 
 
 
Ukázka stromové struktury
našeho smyšleného levelu.

 

 

 

 

 
Začneme složkou C:\Sakul\Audio. Otevřete ji a spusťte program start_me.exe. Tím budou všechny „mp3“ soubory převedeny na „wav“ soubory, které již můžeme nahrát do TRLE\audio.
 
 
Ukázka programu pro převod
MP3 souborů na Wav soubory
start_me.exe.

 

 

 

 
Dále pak všechny soubory ze složky C:\Sakul\Samples nakopírujte do TRLE\sound\Samples a soubory ze složky C:\Sakul\wads nahrajte do TRLE\graphics\wads. Tím je příprava na kompilaci Levelu skončena a my můžeme spustit program tom2pc.exe ve složce TRLE.

V poli Edit Script klikneme na tlačítko Add a vybereme soubor Sakul.tom. Nyní již stačí kliknout na tlačítko Build All a level Sakul.tom bude zkompilován na Sakul.tr4. U některých levelů se může stát, že ukazatel průběhu kompilace neprobíhá a stojí na nápisu Room Tex infos : 312. Kompilace sice skončí úspěšně, ale pokud bychom kompilovali několik levelů najednou ostatní se nezkompilují. Takovýto level se musí kompilovat samostatně ! Level Sakul.tr4 máme v adresáři TRLE\data a už jenom nahrajeme do složky TRLE soubory English.dat a Script.dat a můžeme level spustit (Tomb4.exe).
Samozřejmě než přepíšete originální soubory v editoru souborama Amat. Levelu, tak si je zálohujte. Po každé kompilaci Amat. Levelu je dobré je tam zase vrátit, aby příští kompilovaný level použil správné soubory a ne ty z předchozího Levelu.
Toto byla ukázka kompilace levelu, který obsahoval všechny soubory „WAD“ (CD, lar, raw, sfx, swd, tom, wad, was), některé levely však obsahují pouze soubor „.TOM“. To znamená, že ostatní soubory jsou použity z originálního TRLE a proto je nebylo nutno přidávat (máme je už v našem editoru). Pak tedy nahrajeme pouze tento soubor do složky TRLE\graphics\wads a zkompilujeme. (Vždy je dobré si přečíst Readme soubor, který je k Amat. Levelu většinou přibalen.)
Myslím, že popis instalace Levelů do TR-4 je naprosto vyčerpávající a neměli by sním být žádné potíže. Snad jen poslední poznámka, která se týká opět pouze Editoru z originálního CD. Exe soubor (Tomb4.exe), který je tam obsažen není určen pro operační systém Windows XP a proto se může stát, že při načítání hra zamrzne, nebo bude načítání značně zpomalené. Napravit se to dá nahráním upraveného souboru, který si můžete stáhnout na těchto stránkách v Sekci DOWNLOAD/Patche. Tato verze TRLE z těchto stránek má již obsažen tento opravený „exe“ soubor.

Seznam originálních levelů a knim patřících souborů:
 
Úvodní animace hry         -TITLE.tr4
 
Playable Tutorial Level    -TUT1.tr4
The Tomb Of Seth            -SETTOMB.tr4
Temple Of Karnak            -KARNAK.tr4
Coastal Ruins                   -COASTAL.tr4
Catacombs                        -CATACOMB.tr4
Cleopatra's Palaces        -CLEOPAL.tr4
City Of The Dead              -CITY.tr4
 
Přidané Levely:
 
Angkor Wat                        -ANGKOR.tr4
The Lost Library               -LIBRARY.tr4
Guardian Of Semerkhet -GUARD.tr4
New City                            -NEWCITY.tr4

Pro doplnění musím ještě uvést, že můžete narazit na level pro TR-4, u kterého nebudou fungovat zvuky a podivně se budou zobrazovat nápisy v menu hry. V tomto případě se jedná o level pro originální engin hry TR a nelze ho provozovat na enginu TRLE. Pro takovíto level si musíte stáhnout v sekci LEVELY/Dema TR demo Tomb Raider 4 TLR. Na tomto pak bude tento level fungovat s tím, že pokud máte operační systém Windows XP, bude dlouho trvat než se level načte. Postup instalace takovéhoto levelu je stejný jako levelu pro TR-4 TRLE.

Tomb Raider 5

A nyní se konečně dostáváme k poslednímu dílu TR. Pro tohoto TR je na internetu asi nejméně Amat. Levelů. Ono také jejich rozchození na Win XP je docela problém. Asi jediný způsob, jak tyto levely zprovoznit, je sehnat si Demo tohoto TR a pomodlit se, aby fungovalo. Mě na Win XP SP2 funguje s tím, že dlouho trvá než se načte level.
Takže pokud máme nainstalováno Demo, nahrajeme Amat. Level do složky DATA. Pokud se Amat. Level jmenuje jinak než Demo.trc je nutno ho před nahráním do hry přejmenovat. Tímto je instalace skončena a po spuštění hry a zadání New Game se již načte Amat. Level, který jsme tam nahráli.

 

Tak přátelé to by bylo vše k nahrávání a hraní Amat. Levelů. Pokud budete mít nějaké dotazy, můžete napsat do Diskuse, nebo Chatu. Zatím se loučím. Mějte se jak chcete. ---Sakul---

Menu - Tomb Raider - DXTre3D Editor